Leraren willen best van en met elkaar leren. Dat gaat niet vanzelf.
De klas gaat voor en de tijd ontbreekt. Daarom is het belangrijk om de momenten waarop je bij elkaar komt praktisch en toepasbaar te houden en er tijd en ruimte voor regelen. In twee woensdagmiddagen krijg je al veel voor elkaar.
Van en met elkaar leren
Leraren leren best graag van hun collega’s. Je hoort nieuwe oplossingen voor problemen waar je zelf ook tegenaan loopt en je kunt lachen om de verhalen over leerlingen die zich al net zo gedragen als die van jezelf. Toch gaat dat leren van een ander niet altijd vanzelf. Na een cursusmiddag met collega’s van andere scholen, ga je weer terug naar je eigen klas en moet je zelf maar zien hoe je die nieuwe inzichten inzet in je praktijk. Kan dat nou niet anders?
Leren in een leergemeenschap
In een professionele leergemeenschap, zoals die onder andere werd beschreven door Louise Stoll, Eric Verbiest en Alma Harris, werkt een groep leraren constructief kritisch samen aan onderwijsverbetering, aan concrete antwoorden op nieuwe vragen. Dit samenwerken gebeurt op basis van praktijkonderzoek en is altijd gericht op het verbeteren van het eigen professioneel handelen en op het leren van leerlingen. Zo’n PLG is meestal een groep leraren in één school, maar kan ook een samengestelde groep zijn met leraren uit verschillende scholen in een netwerk. Belangrijk is daarbij dat alle deelnemers het belang voelen voor het verbeteren van het onderwijs aan de kinderen.
Praktisch professionaliseren
“En dan ga je naar zo’n cursus, en dan staat er weer zo’n meneer iets algemeens te vertellen over lezen in de middenbouw” zegt Marije, leerkracht van groep 5. “Ik wil best meer leren over technisch lezen, maar kan het dan wel gaan over mijn klas en onze leesmethode?”. Leraren professionaliseren zich het best als de scholing praktisch en toepasbaar is, regelmatig terugkomt en verbonden is met het schoolbeleid, zo lezen we bij Klaas van Veen. Dat is nog een reden om samen met collega’s te werken aan verbetering van de eigen schoolpraktijk.
Twee woensdagmiddagen
“De tijd die het kost om samen te werken aan verbeteren van je werk, valt eigenlijk best mee,” vertelt Naomi Mertens, onderwijsadviseur van MijnLeergemeenschap. In twee woensdagmiddagen krijg je al veel voor elkaar: je inventariseert waar je samen tegenaan loopt en gaat dan in kleine groepen aan de slag met het specifieker krijgen van je vraag en het verzamelen van antwoorden op basis van diverse bronnen. Over samen onderzoek doen hebben leraren soms heel hoogdravende ideeën, maar het betekent gewoon samen goed nadenken en gebruik maken van expertise uit het netwerk, zoals logopedisten of orthopedagogen en van vakliteratuur of handleidingen van methodes. Wat eruit komt: het antwoord op je eigen vraag. Wat werkt voor mij en voor de kinderen in mijn klas?
Marije: “Als je met Naomi werkt, word je altijd aan het denken gezet. Je doet het eigenlijk zelf, maar zij is zo enthousiast dat je zelf ook weer gelooft in wat je doet.”
Op de foto twee leerkrachten van BS De Windroos in Wijk bij Duurstede, bij uitstek een lerend team!
Comments (0)